Jumaat, April 10, 2009

Apa Yang Mereka Ini Mahu ? (Ending...)


Aku telah bernekad utk mengakhirkan 'perang xde makna' aku bersama mereka hari ini juga (21 Mac 2009)
Kali ini aku menghabiskan training lebih awal dari biasa utk peruntukkan masa berhadapan dgn 'mereka'

Dgn 'macho' nya aku berjalan ke arah kumpulan mereka yg memang dah tercongok lama kat tepi gelanggang netball.Aku memberi salam dan terus bertanya dengan siapa aku boleh berbincang?

Tanpa diduga,lelaki yang telah membuat sexual harrassment secara verbal itulah yg dtg mendekatiku.
"saya x nak berbincang dgn awk... awk emosional",kataku
"xpe... sy boleh diajak berbincang",pintas dia
"kami ada pertandingan 29 hb ni dan awk bermain sekadar keluar peluhkan?",tanyaku
"consider masa le kak,mainla sampai 6.30 je"
"inikan court netball?kenapa x main di gelanggang futsal?padang rumput dan padang tar pun ada... kenapa mesti berebut padang netball dgn kami?"tanyaku lagi

"padang rumput tu tak elok.Tanah x rata.Padang tar ada 2 org patah tangan"
"kami nak guna court netball ni sehingga 29hb ni.Ada pertandingan.Kami dah sewa court ni.Kalau saya habis 6.30 student sy x cukup latihan.Endurance x cukup"

"ala... consider masa le kak... puteri UMNO boleh habis awal.. Takkanla korang x boleh?"

" kami ada pertandingan 29 hb ni.so kami mintak tolong sgt kalau next week awk guna padang yg lain dulu.Lepas 29 ni... nak tido ke... nak berkhemah kat court ni... silakanla... sy boleh tolong bentangkan selimut utk awk lagi..." (ini kali ketiga aku terangkan pd mereka ttg pertandingan tu.. x paham-paham lagi... isk)

"kami dah main kat padang ni sejak kecik lagi kak"bantah salah seorang dari mereka.. (tipu... aku pernah coach kat sini thn 2007 x pernah pun nampak mereka main kat sini).Aku cuma tersenyum...

Rakan sepejabatku yg sejantina 'mereka' bertanyakan asal usul mereka.Kerja di mana?

Lah... rupa-rupanya mereka ini muda lagi... baru habis belajar di Institut Pengajian tinggi x jauh dari pejabatku.Rupa semua macam org dah kawin... tapi muda lagi rupanya dan Kurang adab sopan dan tatasusila.
No wonder la 'mereka' ni berperangai tidak matang dan asyik cari gaduh je dgn kaum Hawa...

"Ok.. macam nila.Hari ni saya bagi awak main kat court ni... tapi next week.Maaf sangat-sangat.Kami akan buat friendly kat sini dgn pihak lain.Mintak tolong sgt2 ya... mintak main kat court lain sementara 29 hb ni ... ya?Mintak tolong ya...Terima kasih"pintaku..aku buat muka sedih agar dpt mengakhirkan perbincangan ini dgn kadar segera.Aku dan studentku memberi laluan kepada mereka untuk mengambilalih court.Alhamdulillah mereka tidak lagi berada di court itu pada minggu berikutnya.Tanda menghormati permintaanku
Senang je nak settle dgn 'mereka' yg kurang bertamadun mcm ni...
1. Approach ...
2.Bagi salam ...
3.Berbincang dgn hati terbuka tanpa melibatkan emosi dan suara yang tinggi.
Jgn lupa ... selitkan dgn senyuman manis... : ) yg nak marah pasti x jd marah (tips dr dara idaman malaya ni... )
Apa yg mereka ini mahu?

1. Sedikit perhatian dari kaum Hawa
2.Ruang untuk menunjukkan EGO mereka sebagai seorang lelaki.
Kenapa saya kata begitu?

(Saya bukan Perempuan yang sekadar bercakap dari hati tanpa isi.Mestilah berdasarkan fakta dan bijak akal saya)

Walaupun Pertandingan netball itu telah tamat 29hb Mac,saya masih lalu di tepi court netball itu semasa perjalanan pulang kerumah setiap hari.Student-student saya juga tinggal berdekatan court itu.

Memang ajaib lagi aneh... selepas 29 hb Mac ... tidak lagi kelihatan kelibat 'mereka' ini bermain futsal di court itu.Court yang mereka sanggup pertahankan mati-matian dan sanggup 'insult' kami disebabkan mempertahankan EGO mereka...

Wahai LELAKI ... kenapa begitu?

Born To Be Me...




2 ulasan:

  1. budak2 tu semua dah sambung belajar kat kolej agaknye... maklumlah... dah kureng ajar... hahhahaha.... kene le blaja lebe lagi..ahakahakahak!

    ~Daisy~

    BalasPadam
  2. yelah tu daisy... sbb blum cukup diajar... sbb tu kena smbung blaja... ekekkeke

    BalasPadam

Anda nak komen? Komenlah dengan penuh sopan-santun dan bertatasusila ye seperti masyarakat yang bertamadun...:) Orang berbudi, kita berbahasa, orang memberi, terima kasih la ye :D